Siirry suoraan sisältöön

Ensihoidon ja akuuttihoidon kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TY00BA81

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marko Tolonen

Osaamistavoitteet

Arvioi kriittisesti ja kehittää hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta työyksikössään

Toteuttaa ja johtaa kehittämisprojektin terveysalan toimintaympäristössä yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveystoimen ammattiryhmien kanssa

Opiskelija osaa uudistaa, laajentaa ja syventää tietoaan ja kehittää ensihoidon ja akuuttihoidon tehtäväkenttää asiakaslähtöisesti yhteistyössä ja luovasti muiden sosiaali- ja terveystoimen ammattiryhmien kanssa.

Opiskelija osaa etsiä tietoa väestön muutoksista ja muuttuvista trendeistä asiakkaiden palvelutarpeen osalta ja kehittää ja innovoida terveysalan toimintaa vastaamaan muuttuviin tarpeisiin käytössä olevien resurssien mukaisesti.

Opiskelija osaa kehittää ensihoidon/akuuttihoidon palvelukokonaisuutta siten, että asiakkaiden kotona tapahtuva hoidon arviointi ja hoito mahdollistuu ja erikoissairaanhoidon palveluita voidaan ensihoidon toimesta antaa optimaalisella tasolla asiakkaille kotiin.

Opiskelija osaa asemoida suomalaisen akuuttihoidon järjestelmän kansainväliseen kenttään ja itsensä tämän kokonaisuuden osaksi.

Sisältö

• Toiminnallisen kehittämisen mallit ja kehittämistyö

Tämä kurssi suoritetaan kahden lukukauden (syksy ja kevät) aikana ja kurssi toimii myös muiden opintojen punaisena lankana.

• Kurssin tarkoituksena on suunnitella, kokeilla, piloitoida uusia, tehokkaita toimintamalleja ensihoitopalvelujen ja päivystyspalvelujen organisaatioissa.

Käytännön tasolla voidaan toteuttaa ensihoidon erilaisia muotoja, kuten yhden ensihoitajan yksikköä, hoidon tarpeen arviointi mobiilisti tms. Kurssin aikana on mahdollisuus jalkautua suunniteltuun toimintaan tai ohjata toimintaa.

Sisältö tuotetaan ja toteutetaan kirjallisina töinä sekä se konkreettisena harjoitteluna tai pilotointina.

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa ilmoitettava kirjallisuus ja alan tuore tutkittu tieto

Lisätiedot

Suoritustavat:
Lähiopetukseen / simulaatio-opetukseen osallistuminen

Verkkotyöskentelyyn osallistuminen

Kirjallisuuteen perehtyminen

Kirjallisen raportin laatiminen ja esittäminen seminaarissa

Esitietovaatimukset

Aiempi koulutus ja työkokemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2 tyydyttävä: Harjoituksen loppuraportti on Savonian oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 1-2

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 hyvä: Harjoituksen loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 3-4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 kiitettävä: Harjoituksen loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 4-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0-5, arvioinnissa sovelletaan Savonian ylemmän AMK:n oppimistehtävän arviointikriteerejä

Arvosana koostuu opintojaksolla tehtävän hanketyön raportin perusteella, mutta hankkeen innovatiivisuus ja hyvin perusteltu tarve voivat korottaa arvosanaa yhden arvosanan verran.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - YAMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marko Tolonen
Opiskelijaryhmät
  • TYE23KY
    Ensihoidon ja akuuttohoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)

Esitietovaatimukset

Aiempi koulutus ja työkokemus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson alussa ilmoitettava kirjallisuus ja alan tuore tutkittu tieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2 tyydyttävä: Harjoituksen loppuraportti on Savonian oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 1-2

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 hyvä: Harjoituksen loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 3-4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 kiitettävä: Harjoituksen loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 4-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0-5, arvioinnissa sovelletaan Savonian ylemmän AMK:n oppimistehtävän arviointikriteerejä

Arvosana koostuu opintojaksolla tehtävän hanketyön raportin perusteella, mutta hankkeen innovatiivisuus ja hyvin perusteltu tarve voivat korottaa arvosanaa yhden arvosanan verran.