Siirry suoraan sisältöön

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (YAMK): TYE23KY

Tunnus: TYE23KY

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
3 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylemmän ammattikorkeatutkinto-ohjelman (90 op) tavoitteena on antaa valmiudet toimia ensihoidon ja akuuttihoitotyön johtajan, kehittäjän, kouluttajan ja erityisasiantuntijan tehtävissä erilaisissa toimin-taympäristöissä. Tutkinto-ohjelmasta valmistuu ensihoidon ja akuuttihoitotyön asiantuntijoita, jotka kykenevät itsenäisesti ja tiimiä hyödyntäen sekä johtamaan, että kehittämään omaa työympäristöään ja sen sisältöä paikallisella ja kansainvälisellä tasolla kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä sosiaali- ja terveysalalla edellyttäen opintojen täydentämistä ammatillisilla opettajaopinnoilla.

Tutkinto-ohjelma vastaa osaltaan yhteiskunnalliseen ensi- ja akuuttihoidon johtamisen ja kehittämisen osaamistarpeeseen. Ensihoitopalvelu on monialainen kokonaisuus, joka vastaa potilaan kiireellisestä ja kiireettömästä hoidon tarpeen arvioista ja ensihoidosta terveydenhuollon hoitolaitoksen ulkopuolella ja tarvittaessa potilaan kuljettamisesta tarkoituksenmukaisimpaan terveydenhuollon yksikköön. Akuuttihoitotyö on päivystysluonteista tai kriittisesti sairaan potilaan hoitotyötä aina sairastumisesta sairaalan ulkopuolelta päivystykselliseen toimintakokonaisuuteen sairaalan sisällä (mm. päivystys, tehohoito, leikkaus- ja anestesiahoito, erilaiset valvontaosastot) huomioiden tulevaisuuden sote-kentän muuttuvat rakenteet.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on ammatillisen koulutusväylän tarjoama korkein taso. Ensihoidon ja akuuttihoitotyön johtamisen tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Opintojen laajuus on 90 opintopistettä. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä tasoa 7 (EQF), mikä on ylempi korkeakoulututkinto- eli maisteritaso. Tutkinnon tasoluokittelu mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden vapaan liikkumisen EU:n alueella.

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, jolla on vähintään 2 vuoden työkokemus ensihoitajan tai sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen ensihoidon tai akuuttihoidon työstä ja riittävä perehtyneisyys sekä hyväksytty valintakoetulos. Tutkintonimike ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneella on perustutkintonimike, johon lisätään teksti ylempi amk, esimerkiksi ensihoitaja (ylempi amk) tai sairaanhoitaja (ylempi amk).

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK -opinnot ovat 90 opintopistettä. Kokoaikaisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta ja 90 op:n laajuinen koulutus 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksilukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.

Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista ja valinnaisista opinnoista. Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista 90 op:n laajuisessa tutkinnossa vähintään 30 op ja 60 op:n laajuisessa tutkinnossa vähintään 10 op. Monialaisiin valinnaisiin opintoihin voidaan sisällyttää myös muissa korkeakouluissa suoritettuja saman tasoisia opintoja.

Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa. Kaikissa tutkinto-ohjelmissa opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelman alakohtaisen kompetenssin alueet ovat kehittämisosaaminen, johtamisosaaminen, asiantuntijuusosaaminen ja pedagoginen osaaminen. Alakohtaiset opintokokonaisuudet rakentuvat kompetenssien ympärille.

Kehittämisosaamisen tavoitteena painottuu tietoisen tulevaisuusperspektiivin omaksuminen siten, että ennakointi, toimintojen uudelleen tarkastelu ja kehittäminen on osana kaikkia akuutisti sairastuneen asiakkaan hoitoketjun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujakokonaisuuksia, joihin kuuluvat ensihoitopalvelun ja akuuttihoitotyön kehittämisalueiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen.

Johtamisosaamisen tavoitteena painottuu kokonaisvaltainen rakenteiden, voimavarojen, tilanteiden ja työprosessien havainnoiminen, analysoiminen, suunnitteleminen, ohjaaminen ja hallinta. Päätöksenteon ja johtamisen menetelmien hallinta mahdollistaa henkilöstön kokonaisvaltaisen ja tavoitteenmukaisen ohjaamisen, kehittämisen ja arvioinnin. Talouden prosessien tietäminen ja ymmärtäminen luo realistisen perustan kaikille johtamistoiminnoille ja auttaa hahmottamaan toiminnan kehittämismahdollisuuksia myös voimavarojen näkökulmasta.

Asiantuntijuusosaamisen tavoitteena painottuu kyky hahmottaa oma työyhteisö osana terveydenhuollon palvelujärjestelmän kokonaisuutta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin, jossa korostuu nykyaikainen johtaminen, dialogi ja verkostoituminen. Savonia-ammattikorkeakoulun vahvuutena onkin läheinen työelämäyhteistyö. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös pedagoginen osaaminen, jonka tavoitteena on integroida jatkuva oppiminen osaksi työelämää.

Osaamisen kehittyminen tutkinto-ohjelmassa perustuu osaltaan oppijan aikaisempaan osaamiseen, työkokemukseen ja asiantuntemukseen. Opiskelija kehittää osaamistaan osallistumalla yhteisiin tiedonhankinnan ja -luomisen sekä jaetun asiantuntijuuden prosesseihin erilaisissa työ- ja opiskeluympäristöissä yhteistyössä työelämän kanssa.

Keskeisen merkityksen opiskelulle muodostavat opiskelijan erilaiset työelämäyhteydet, koulutusorganisaatioiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta. Tavoitteena on hyödyntää omaa oppimista osana työyhteisöissä tapahtuvaa oppimista ja kehittymistä sekä osana yhteiskunnallista keskustelua. Osaamisen kehittymisen yhtenä ulottuvuutena on toimiminen alueellisissa, alakohtaisissa sekä kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.

Koulutuksen pedagoginen viitekehys pohjautuu sosiokonstruktivistiseen lähestymistapaan. Oppija on tutkiva, aktiivinen, vastuullinen, kriittinen ja itseohjautuva tiedonkäsittelijä ja kykenevä tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten ja ammattialan kehittämishaasteiden mukaisesti. Sosiaalisella vuorovaikutuksella ja dialogilla on keskeinen rooli kaikessa oppimisessa. Oppimisprosessien suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on tutkiva oppiminen. Tutkiva oppiminen on yhteisöllistä oppimista, jossa pyritään luomaan oppimisyhteisöön yhdessä keskustelun, tutkimisen ja jaetun asiantuntijuuden kulttuuri, joka näkyy erilaisia konkreettisina tuotoksina ja avauksina.

Jokainen opiskelija laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jonka laatimista ohjaavat opetussuunnitelman osaamistavoitteet ja sisällöt sekä opiskelijan omat tavoitteet. Opiskelija vastaa opintojensa etenemisestä. Koulutusohjelman vastuuopettaja, Savonian muut opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilö-kohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Arvioinnin tehtävä on auttaa ja tukea opiskelijan oppimisprosessia siten, että hän kykenee saavuttamaan keskeiset oppimistulokset ja kehittämään samalla itsearviointikykyään. Arviointi myös vahvistaa opiskelumotivaatiota ja ohjaa opiskelijaa löytämään henkilökohtaisesti sopivimmat oppimismenetelmät. Arvioinnin lähtökohtana on kansallinen (NQF) ja eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF). Keskeiset osaamistavoitteet toimivat taustakriteereinä opiskelijan saavuttamia oppimistuloksia arvioitaessa.

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Toteutus

Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelman suoritusaika on kolme vuotta. Opetuspaikkana on Kuopio. Yhteisten opintojen suorittaminen tapahtuu opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti ja opintoihin opiskelija ilmoittautuu Peppi-järjestelmän kautta. Opinnäytetyöprosessi alkaa opintojen alussa.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä vaihtelee tutkinto-ohjelmittain ja tyypillisesti 2 - 4 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin.

Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
2. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 1. / 2025
TYE23KY-1008
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
TYE23KY-1009
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
TY00BA77 Johtamisteoreettinen ajattelu ja muutos 5
TY00BA79 Pedagoginen osaaminen ja simulaatio-ohjaajakoulutus 5
TY00BA80 Operatiivinen johtaminen ensihoito- ja akuuttihoitotyössä 5
TY00BA81 Ensihoidon ja akuuttihoidon kehittäminen 5
TY00BA82 Terveydenhuollon vihreä siirtymä 5
4_TYK40 Henkilöstöjohtaminen 5
YONT
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
YONT-1001
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
5_SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5
YO00BA42 Opinnäytetyön toteutus 25
YXMON
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
YXMON-1001
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
4_X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5
4_X992012 Digitalised Working Environment 5
4_X992058 Expertise and Leadership 5
4_X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5
4_X992056 Innovation Knowledge 5
4_X992014 Innovaatio-osaaminen 5
4_X992032 Kehittävä työote 5
4_X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5
4_X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5
4_X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5
4_X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5
4_X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5
4_X992064 Service Design in Practice 5
4_X992060 Strategic Project Knowledge 5
4_X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5
4_X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5
4_X992030 Strateginen projektiosaaminen 5
4_X992042 Vastuullinen organisaatio 5
4_X992008 Working and Studying in International Environment 5
4_X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5
Yhteensä 90 15 27.5 17.5 0 15 16.3 11.3 11.3 6.3 0 15 16.3 11.3 11.3 6.3 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
TYE23KY-1008
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
TYE23KY-1009
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
TY00BA77 Johtamisteoreettinen ajattelu ja muutos 5
TY00BA79 Pedagoginen osaaminen ja simulaatio-ohjaajakoulutus 5
TY00BA80 Operatiivinen johtaminen ensihoito- ja akuuttihoitotyössä 5
TY00BA81 Ensihoidon ja akuuttihoidon kehittäminen 5
TY00BA82 Terveydenhuollon vihreä siirtymä 5
4_TYK40 Henkilöstöjohtaminen 5
YONT
Opinnäytetyö
30
YONT-1001
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
5_SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5
YO00BA42 Opinnäytetyön toteutus 25
YXMON
Monialaiset valinnaiset opinnot
10 - 30
YXMON-1001
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
4_X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5
4_X992012 Digitalised Working Environment 5
4_X992058 Expertise and Leadership 5
4_X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5
4_X992056 Innovation Knowledge 5
4_X992014 Innovaatio-osaaminen 5
4_X992032 Kehittävä työote 5
4_X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5
4_X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5
4_X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5
4_X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5
4_X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5
4_X992064 Service Design in Practice 5
4_X992060 Strategic Project Knowledge 5
4_X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5
4_X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5
4_X992030 Strateginen projektiosaaminen 5
4_X992042 Vastuullinen organisaatio 5
4_X992008 Working and Studying in International Environment 5
4_X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5