Siirry suoraan sisältöön

Johtamisteoreettinen ajattelu ja muutosLaajuus (5 op)

Tunnus: TY00BA77

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marko Tolonen

Osaamistavoitteet

Opiskelija hankkii, käsittelee, tuottaa ja arvioi johtamisteoreettista tietoa kriittisesti sekä yhteiskunnan että teorian kehittymisen näkökulmasta. Työyhteisöosaamisen kehittymisen myötä opiskelija osaa johtaa ja uudistaa johtamistoimintoja ja päätöksentekoa muuttuvissa toimintaympäristöissä. Kykenee yhteistyössä kehittämään ratkaisuja johtamisen ajankohtaisiin kysymyksiin.

Vertailla yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten ja johtamisteorioiden kehittymisen ajallista ja sisällöllistä yhteyttä.

Analysoida historiallisen ajanjakson ja johtamisteorioiden yhteyttä organisaatiorakenteeseen ja päätöksenteon mekanismeihin.

Suhtautua analyyttisesti, kriittisesti ja valikoiden uusien johtamisteorioiden käyttöönottoon ja toimeenpanoon omassa organisaatiossaan.

Sisältö

Johtamisteoriat ja niiden analysointi ja mallintaminen, johtamisen simulaatioharjoitus, oppimistehtävä opiskelijan valitsemasta teoriasta.

Oppimateriaalit

Lundberg, T. 2005. Tuntematon sotilas ja johtamisen taito. Luentomateriaali.
Tuntematon sotilas (elokuva tai kirja) tai vaihtoehtoisesti Kärpästen herra (elokuva tai kirja) tai Kaksi paavia (elokuva)
Luentomateriaali, tallenteet ja muu ilmoitettava materiaali

Esitietovaatimukset

Aiempi koulutus ja työkokemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2 tyydyttävä: Käsikirjoitus ja digitarina on toteutettu pääsääntöisesti ohjeiden mukaan, mutta se ei korreloi tausta-aineistoa heikosti (elokuvaa & kirjaa).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 hyvä: Käsikirjoitus ja digitarina on toteutettu pääsääntöisesti ohjeiden mukaan ja se korreloi tausta-aineistoa (elokuvaa & kirjaa) ja tuotettu aineisto on laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 kiitettävä: Digitarinan käsikirjoitus, kuvitus, musiikki, muodostavat ehjän kokonaisuuden ja tausta-aineiston käyttö on tunnistettavaa. Tuotettu aineiston erittäin laadukasta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0-5, arvioinnissa sovelletaan Savonian ylemmän AMK:n oppimistehtävän arviointikriteerejä