Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tikkanen
- Marko Tolonen
Opiskelijaryhmät
-
TYK24KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
-
TYE23KYEnsihoidon ja akuuttohoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Haluatko ymmärtää kuinka henkilöstöjohtamisella vaikutetaan työnantajakuvaan, osaavan työvoiman saatavuuteen ja sitoutumiseen, henkilöstön työnimuun ja resilienssiin sekä työn tulokseen ja laatuun? Tällä opintojaksolla henkilöstöjohtamisen kokonaisuus avautuu sinulle ja opit konkreettisia keinoja hyvään henkilöstöjohtamiseen.
Tällä opintojaksolla käydään läpi toimivaan työyhteisöön ja sen johtamiseen liittyviä asioita. Teemoina ovat: henkilöstöjohtamisen kokonaiskuva, toimiva työyhteisö ja johtaminen, avoin vuorovaikutus, henkilöstöjohtamisen keinoja yksilölle ja tiimille, muutoksen johtaminen, jatkuva kehittäminen, tunteet työyhteisössä, työkykyjohtaminen, henkilöstöjohtamisen prosessit, lainsäädäntö, haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen.
Opintojakson suoritettuasi hallitset henkilöstöjohtamisen, kuten henkilöstösuunnittelun, työntekijöiden rekrytoinnin, työsuhteen elinkaaren hallinnan, osaamisen ja suorituskyvyn johtamisen, kehittämisen sekä päivittäisjohtamisen periaatteet ja lainsäädännön. Osaat soveltaa saamaasi tietoa haasteellisten tilanteiden käsittelyyn työyhteisössä ja rakentaa osallistavaa organisaatiokulttuuria työntekijäymmärryksen avulla. Osaat toteuttaa ja arvioida kriittisesti henkilöstöjohtamista erilaisissa tilanteissa eettisesti kestävällä ja työyhteisön inklusiivisuutta edistävällä valmentavalla voimavara- ja merkityskeskeisellä työotteella. Osaat soveltaa ja arvioida kriittisesti työkyvyn ja muutoksen johtamisen keinoja jatkuvasti kehittyvässä toimintaympäristössä.
Opintojakson lähipäiviä on yhteensä 4,5, joista kaikkiin on suositeltavaa osallistua, mutta vain kahteen osallistuminen on pakollista (muutosjohtamisen simulaatiopäivä ja seminaaritöiden esityspäivä). Nämä kaksi päivää (7.-8.11) järjestetään vain lähiopetuksena kampuksella. Kaikki muut päivät (6.9, 4.10, 13.12) toteutuvat zoomilla.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien harjoitus- ja seminaaritöiden suorittamista oikea-aikaisesti, hyväksytysti / arvioituna. Arvosana muodostuu Tehtävän 3. (osat 1-3) perusteella.
Tehtävä 1. Ennakkotehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 2. Kehityskeskustelutehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 3. Seminaarityö ja kehittämistehtävä ryhmässä (0-5)
Osa 1. Seminaariesitys ja kehittämistehtävän A3 suunnitelma ryhmältä
Osa 2. Virtuaalikokous, oma raportti jokaiselta
Osa 3. Kehittämistehtävän toteutus ja A3 raportti ryhmältä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson hyväksilukua jos sinulla on sisältöä vastaavia 7-tason opintoja suoritettuna. Opintojakso voidaan myös AHOToida jos sinulla on pitkä työkokemus sisältöä vastaavasta esihenkilötyöstä. Keskustele mahdollisuudesta tuutoropettajasi kanssa ennen hakemuksen tekoa.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähipäivät ovat yhteensä 36 tuntia, joista pakollista osallistumista edellyttäviä 16 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun ja tehtävien tekemiseen on varattu 99 tuntia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on useita tehtäviä, jotka voi toteuttaa omalla työpaikalla. Tehtävien tekemiseen on kuitenkin löydettävissä vaihtoehtoisia tapoja jos sinulla ei tällä hetkellä ole työsuhdetta mihinkään työpaikkaan.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit koostuvat luennoista, tutkimusartikkeleista ja kirjallisuudesta. Kirjallisuutta löytyy lisää Moodlesta, mutta opintojaksolla voi hyödyntää mm:
Hietala H, Kaivanto K, Pystynen J. 2022 Esihenkilön käsikirja 2022.
Kauhanen J. 2012 Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
Leivonen K. 2020 LEAN-johtaminen terveydenhuollossa - tapaustutkimus yliopistosairaalassa.
Nummi P. 2018 Fasilitoivan johtamisen käsikirja, 9 avainhetkeä.
Perko K. 2017 Leadership and employee well-being.
Uutela U. 2019 Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssäoppimista tukemassa, Lapin yliopisto.
Wenström S. 2020 Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aloitukseen liittyy ennakkotehtävä, joka tulee palauttaa kurssin Moodleen viimeistään 6.9.24.
Ennakkotehtävän ohjeistus:
Haastattele esihenkilöäsi (tai jonkun muun organisaation johtajaa/esihenkilöä) hänen henkilöstöjohtamisen tehtävistään ja ajatuksistaan: henkilöstösuunnittelu, rekrytointi, perehdytys, työhyvinvointijohtaminen, osaamisen johtaminen ja kehittäminen.
Analysoi myös oman (tai jonkun muun) organisaation henkilöstöstrategia. Henkilöstöstrategia ilmaisee henkilöstöpolitiikan päämäärät, tavoitteet ja toimenpiteet, henkilöstövoimavarojen ja henkilöstöjohtamisen kehittämissuunnitelman.
Kirjoita lyhyt yhteenveto haastattelusta ja analyysistä n. 1 A4.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Luojus
- Marko Tolonen
Opiskelijaryhmät
-
TYE23KYEnsihoidon ja akuuttohoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Esitietovaatimukset
Aiempi koulutus ja työkokemus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Meriläinen ym. 2021. Ilmastonmuutos sosiaali- ja terveyssektorilla – Sosiaali- ja terveysministeriön ilmastonmuutokseen sopeutumisen suunnitelma (2021–2031): Ilmastonmuutos sosiaali- ja terveyssektorilla
Sosiaali- ja terveysministeriön ilmastonmuutokseen sopeutumisen suunnitelma (2021–2031) - Valto (valtioneuvosto.fi)
YK:n Agenda 2030, Sustainable Development Goals: https://www.un.org/en/academic-impact/page/sustainable-development-goals
Centres for Disease Control and Prevention, One Health approach: https://www.cdc.gov/onehealth/index.html
Global Road Map for Health Care Decarbonization: https://healthcareclimateaction.org/roadmap
Witmee ym. 2015. Safeguarding human health in the Anthropocene epoch: report of The Rockefeller Foundation–Lancet Commission on planetary health: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)60901-1/fulltext
Muu ajankohtainen verkkomateriaali
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2 tyydyttävä: Kaikki suoritteet ovat suoritettuna ja loppuraportti on Savonian oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 1-2
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 hyvä: Kaikki suoritteet ovat suoritettuna ja loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 3-4, sekä opiskelija osoittaa innovatiivisuutta, kypsyyttä ja aktiivisuutta opiskelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 kiitettävä: Kaikki suoritteet ovat suoritettuna ja loppuraportti on oppimistehtävän arviointikriteerien mukaan tasoa 4-5, sekä opiskelija osoittaa innovatiivisuutta, kypsyyttä ja aktiivisuutta opiskelussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 hylätty: arviointikriteerien tasoista osaamista ei saavuteta kurssin aikana