EM24KMT Rakennusmestarin tutkinto-ohjelma, talonrakennus: EM24KMT
Tunnus: EM24KMT
Koulutuksen kuvaus
Rakennusmestarin tutkinto-ohjelma johtaa tekniikan alan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on rakennusmestari (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Tutkinto-ohjelma antaa opiskelijalle valmiudet toimia rakennustyömaan työnjohtotehtävissä. Lisäksi valmistunut rakennusmestari saa kelpoisuuden toimia maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa rakennustöissä vastaavana työnjohtajana. Rakennusmestarin tehtävät koostuvat monipuolisista ja käytännönläheisistä talonrakennusalan tuotannon hallinta- ja työnjohtotehtävistä. Tehtäviin kuuluvat erilaiset johtotehtävät, kuten laadun, työturvallisuuden, kustannusten ja aikataulujen hallinta, työn aikana tapahtuvan suunnittelun ohjaus, töiden ja toimitusten organisointi sekä työmaan hankinnat.
Opinnot suuntautuvat uudis- ja korjausrakennustuotantoon, kuten talonrakennustyömaan tuotannon suunnittelu- ja esihenkilötehtäviin sekä rakennusprojektien hallintaan. Opiskelija saa opinnoissaan lisäksi taitoja työskennellä laajasti rakennusalan eri tehtävissä, myös infrarakennustyömailla. Opiskelija saa valmiudet kehittää monipuolisesti ammattitaitoaan alan tehtävissä.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Rakennusmestarin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu-ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Opintovuosien tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaamisen ajatellaan rakentuvan.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.
Tutkinto-ohjelman opetus toteutetaan luentoina, harjoitustöinä ja projekteina. Harjoitustöitä tehdään tuntiharjoituksina ja laajempina itsenäisinä harjoitustöinä. Laajimmat harjoitustyöt ja projektityöt tehdään ryhmissä. Harjoitukset ovat ongelmapohjaltaan työelämäsidonnaisia, jolloin ne valmistavat opiskelijan tehokkaimmin tulevan työelämän haasteisiin. Pedagogiset ratkaisut perustuvat projektiopetusmalliin (CDIO), jossa pyritään kehittämään opiskelijan kokonaisvaltaista ajattelua, jossa työvaiheina ovat tehtävänanto ja vaatimusmäärittelyt, suunnittelu, toteutus ja käyttö. Projektiopetus aloitetaan rakennusalaan tutustumisprojektilla ensimmäisenä opiskeluvuotena. Toisena vuotena toteutetaan rakentamisen laatu ja työturvallisuusprojekti ja kolmantena halliprojekti. Projektiopetus päätetään neljännen opiskeluvuoden työvaiheen kokonaishallintaprojektiin. Projektiopinnot on mahdollista suorittaa yhteistyössä alueen rakennustyömaiden kanssa. Projektiopintojen avulla opiskelijalle muodostuu havainnollinen käsitys omasta rakennusmestarin roolista, rakennushankkeen eri tuotannon vaiheista sekä rakennuttamisesta ja suunnittelusta. Opetuksessa on käytössä verkkopohjainen oppimisympäristö (Moodle). Verkkopohjainen oppimisympäristö mahdollistaa opetusaineiston jakamisen ja käsittelyn joustavuuden opintojen eri vaiheissa. Opetuksessa korostuu rakennusalan vaatimien tietoteknisten valmiuksien opettelu.
Opiskelun tavoitteena on opiskelijan ammatillisen asiantuntemuksen kasvu. Opiskelun myötä noviisista kasvaa oma-aloitteinen ja itsenäinen asiantuntija. Opiskelijoiden itseohjautuvuutta korostetaan opetuksessa ja ohjauksessa opintojen alusta lähtien. Vastuu oppimisesta on opiskelijalla itsellään, ja oppimisen tavoitteena on opitun syvällinen ymmärtäminen.
Ohjauksen tavoitteena on tukea opintoja niiden eri vaiheissa. Opintojen alussa ohjauksessa painottuu henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS), jossa myös aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan. Opintojen edetessä painottuu uraohjaus, jolla tuetaan asiantuntijuuden suuntaamista, työelämävalmiuksien kehittymistä sekä työllistymistä. Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat opiskelijan henkilökohtaisten ammatillisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Kaiken ohjauksen tavoitteena on tehostaa opiskelijan oman ajankäytön hallintaa sekä oman toiminnan arviointia ja parantaa siten valmiuksia jatkuvaan oppimiseen.
Kansainvälistymiseen annetaan perusvalmiuksia kielten opintojaksoissa. Kielten opintoja integroidaan myös ammattiaineisiin. Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ja/tai harjoittelusta ulkomaisissa yhteistyöammattikorkeakouluissa ilman, että tämä jatkaa opiskeluaikaa
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin.
Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös opiskelijan substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EM24KMT-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
4_EXX8000 | Tekniikan opiskelijan työvälineet | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMPM810 | RKM-matematiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_EXX8040 | Tekniikan fysiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_EXX8050 | Engineering English | 5 | ||||||||||||||||||
4_EXX8060 | Teknisk svenska | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXP810 | Introduction to Business Economics | 5 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
130 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1004 |
Alakohtaiset ammatilliset opinnot
(Valitaan kaikki) |
80 | ||||||||||||||||||
4_ERXT810 | Rakennusmateriaalioppi | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMAT810 | Pientalosuunnittelun perusteet (rkm) | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXT830 | Tekninen piirustus ja mallintaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMAZ810 | Rakennusalan rkm-projekti 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN810 | Betonimateriaalitekniikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXV810 | Statiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXG810 | Geotekniikka ja pohjarakennus | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXV820 | Lujuusoppi | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXG830 | Maa- ja kalliorakentaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXG820 | Mittaustekniikka ja kaavoitus | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN820 | Rakennetekniikan perusteet ja teräsrakentaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMAT820 | Kerrostalosuunnittelun perusteet (rkm) | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN830 | Betonirakenteet 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN850 | Rakennusfysiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN840 | Puurakenteet 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXT870 | Rakennusalan projekti 3 (halli) | 5 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1005 |
Talonrakennustuotannon osaaja
(Valitaan kaikki) |
50 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ820 | Rakennustyömaan laatu ja työturvallisuus | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ810 | Rakentamistalous 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMAZ820 | Rakennusalan rkm-projekti 2 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ840 | Rakentamistalous 2 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ850 | Talotekniikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXN860 | Betonityöt ja elementtirakenteet | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ830 | Korjausrakentaminen 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ860 | Rakennustyömaan johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_ERXZ880 | Rakentamistalous 3 | 5 | ||||||||||||||||||
4_EMAZ830 | Rakennusalan rkm-projekti 3 | 5 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1006 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1007 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||
4_ERAZ810 | Rakennuttaminen | 5 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1008 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
EM24KMT-1009 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
4_ECH4100 | Harjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_ECH4210 | Harjoittelu 2a | 5 | ||||||||||||||||||
4_ECH4220 | Harjoittelu 2b | 5 | ||||||||||||||||||
4_ECH4310 | Harjoittelu 3a | 5 | ||||||||||||||||||
4_ECH4320 | Harjoittelu 3b | 5 | ||||||||||||||||||
4_ECH4330 | Harjoittelu 3c | 5 | ||||||||||||||||||
AMKONT_EM |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||
AMKONT_EM-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 30 | 60 | 65 | 50 | 30 | 30 | 30 | 35 | 30 | 35 | 15 | 30 | 30 | 30 | 35 | 30 | 35 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
EM24KMT-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
EM24KMT-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
4_EXX8000 | Tekniikan opiskelijan työvälineet | 5 |
4_EMPM810 | RKM-matematiikka | 5 |
4_EXX8040 | Tekniikan fysiikka | 5 |
4_EXX8050 | Engineering English | 5 |
4_EXX8060 | Teknisk svenska | 5 |
4_ERXP810 | Introduction to Business Economics | 5 |
EM24KMT-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
130 |
EM24KMT-1004 |
Alakohtaiset ammatilliset opinnot
(Valitaan kaikki) |
80 |
4_ERXT810 | Rakennusmateriaalioppi | 5 |
4_EMAT810 | Pientalosuunnittelun perusteet (rkm) | 5 |
4_ERXT830 | Tekninen piirustus ja mallintaminen | 5 |
4_EMAZ810 | Rakennusalan rkm-projekti 1 | 5 |
4_ERXN810 | Betonimateriaalitekniikka | 5 |
4_ERXV810 | Statiikka | 5 |
4_ERXG810 | Geotekniikka ja pohjarakennus | 5 |
4_ERXV820 | Lujuusoppi | 5 |
4_ERXG830 | Maa- ja kalliorakentaminen | 5 |
4_ERXG820 | Mittaustekniikka ja kaavoitus | 5 |
4_ERXN820 | Rakennetekniikan perusteet ja teräsrakentaminen | 5 |
4_EMAT820 | Kerrostalosuunnittelun perusteet (rkm) | 5 |
4_ERXN830 | Betonirakenteet 1 | 5 |
4_ERXN850 | Rakennusfysiikka | 5 |
4_ERXN840 | Puurakenteet 1 | 5 |
4_ERXT870 | Rakennusalan projekti 3 (halli) | 5 |
EM24KMT-1005 |
Talonrakennustuotannon osaaja
(Valitaan kaikki) |
50 |
4_ERXZ820 | Rakennustyömaan laatu ja työturvallisuus | 5 |
4_ERXZ810 | Rakentamistalous 1 | 5 |
4_EMAZ820 | Rakennusalan rkm-projekti 2 | 5 |
4_ERXZ840 | Rakentamistalous 2 | 5 |
4_ERXZ850 | Talotekniikka | 5 |
4_ERXN860 | Betonityöt ja elementtirakenteet | 5 |
4_ERXZ830 | Korjausrakentaminen 1 | 5 |
4_ERXZ860 | Rakennustyömaan johtaminen | 5 |
4_ERXZ880 | Rakentamistalous 3 | 5 |
4_EMAZ830 | Rakennusalan rkm-projekti 3 | 5 |
EM24KMT-1006 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
EM24KMT-1007 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 |
4_ERAZ810 | Rakennuttaminen | 5 |
EM24KMT-1008 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
EM24KMT-1009 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
4_ECH4100 | Harjoittelu 1 | 5 |
4_ECH4210 | Harjoittelu 2a | 5 |
4_ECH4220 | Harjoittelu 2b | 5 |
4_ECH4310 | Harjoittelu 3a | 5 |
4_ECH4320 | Harjoittelu 3b | 5 |
4_ECH4330 | Harjoittelu 3c | 5 |
AMKONT_EM |
Opinnäytetyö
|
10 |
AMKONT_EM-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
10 |
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 |
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 |