Siirry suoraan sisältöön

Luova ja kehittyvä ihminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_SSLUKI02

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marjaana Tuovinen
  • Asta Heikkinen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tarkastella ihmistä psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena
- osaa kuvata kehityspsykologian ja elämänkaaripsykologian teorioita
- nimetä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja kehitystehtäviä ihmisen elämänkaaressa
- tarkastella kasvuympäristön ja elinympäristön merkitystä ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- kuvata sosiaalisen vuorovaikutukseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen liittyviä teorioita
- kuvata ihmisen persoonallisuuden kehitykseen liittyviä teorioita
- tunnistaa ihmisen elinikäisen kasvun tarpeita sekä ympäristön merkityksen kasvua mahdollistavana ja rajoittavana tekijänä
- tarkastella luovien työtapojen merkitystä ihmisen kasvun - ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

Kasvu- ja muutosprosessit ihmisen elämänkaaressa ja elämänkulussa, kehitystehtävät ja kehityskriisit elämänkaaressa, persoonallisuus, identiteetti, minäkäsitys ja temperamentti, vuorovaikutus ja sosioemotionaalinen kehitys, kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus, ihmisen luovuus, minäntarinat - ja elämänkaarityöskentely.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kaisu Pitkänen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS24SM
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto

Toteutuksen kuvaus

Opetusmenetelmät:
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu (sis. eOpiskelun)

Suoritustapa:
Kirjallinen raportti, luova produktio, seminaaripäivä

Arviointi:
Kirjallinen raportti 0-5
Luova produktio HYV-HYL

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetustunnit 16 h
Itsenäinen eOpiskelu 16 h
Tutkivan oppimisen teoriatehtävät ja kokoavan raportin koostaminen 75h
Luova tehtävä: suunnittelu, toteutus ja seminaariesitelmä 28 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus tarkoitettu SS24SM ryhmän opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Auli Pohjolainen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS24SP
    Sosionomi

Toteutuksen kuvaus

Opetusmenetelmät:
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely (sis. pajatyöskentely), itsenäinen opiskelu

Suoritustapa:
Kirjallinen raportti (Savonian raportointiohjeet), yhteistoiminnallinen luova produktio

Toteutuksen aikataulutustiedot:
Syyslukukausi viikot 36 - 48

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson laajuus 5op = 135h

Lähiopetus 44h
Työpajatyöskentely 16h
Itsenäinen opiskelu 75h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämävierailija

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle voi ilmoittautua päiväopetusryhmä (ei monimuotoryhmät).

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisu Pitkänen
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS23SP
    Sosionomi

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tarkastella ihmistä psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena
- osaa kuvata kehityspsykologian ja elämänkaaripsykologian teorioita
- nimetä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja kehitystehtäviä ihmisen elämänkaaressa
- tarkastella kasvuympäristön ja elinympäristön merkitystä ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- kuvata sosiaalisen vuorovaikutukseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen liittyviä teorioita
- kuvata ihmisen persoonallisuuden kehitykseen liittyviä teorioita
- tunnistaa ihmisen elinikäisen kasvun tarpeita sekä ympäristön merkityksen kasvua mahdollistavana ja rajoittavana tekijänä
- tarkastella luovien työtapojen merkitystä ihmisen kasvun - ja kehityksen tukemisessa

Sisältö:
Kasvu- ja muutosprosessit ihmisen elämänkaaressa ja elämänkulussa, kehitystehtävät ja kehityskriisit elämänkaaressa, persoonallisuus, identiteetti, minäkäsitys ja temperamentti, vuorovaikutus ja sosioemotionaalinen kehitys, kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus, ihmisen luovuus, minäntarinat - ja elämänkaarityöskentely.


Opintojakson suoritustavat:
Osallistuminen kontaktiopetukseen, aktivoivat luennot. eOppiminen, tutkivan oppimisen teoriatehtävät (yksilö/ryhmäsuoritukset) kokoava raportti, johon sisällytetään kaikki opintojakson oppimistehtävät, luovan produktion suunnittelu ja toteutus ryhmissä, luovan produktion esitys sekä vertaisarviointi, itsearviointi ja oman osaamisen rakentumisen kuvaus.

Opintojakson arviointi: Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 0-5. Opintojaksolla käytetään monitahoarviointia; opettajien arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta. .
Raportti, joka sisältää muokatut oppimistehtävät arvioidaan arviointiasteikolla 0-5. Ryhmissä tehtävä luova produktio arvioidaan asteikolla: hyväksytty/hylätty. Luovan produktion (H4-K5) suoritus voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan korottavasti.

Opiskelijan ajankäyttö

5 op = 135 h.

Lähiopetustunnit 32 h, joissa teorialuennot ja keskustelu sekä pohdintatehtävät.
Oppimistehtävät (tutkivan oppimisen teoriatehtävät ja kokoavan raportin koostaminen) 75h
Luova tehtävä: suunnittelu ja toteutus 22 h.
Vertaisarviointi ja palaute 1 h.
Itsearviointi ja oman osaamisen rakentumisen kuvaus 5 h.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen aineisto ja teorialuennot.

Kirjallisuus:
Ahonen, T., Lyytinen, H. & Nurmi, J-E. 2014: Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus.
Karjalainen, A-L. 2019. (toim.) teos: Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle.
Lehtinen Erno, Lerkkanen Marja-Kristiina ja Vauras Marja. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-kustannus.
Määttä, Paula ja Puukari, Anne 2016:Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa. Jyväskylä. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen K., Kuorelahti M. & Alila S. 2017. (toim.) teos. 2017: Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.
Wais, Mathias, Kiefer Annikki, Eklund-Schöpper Anja ja Tuomola Eeva 2006: Ihmisen elämänkaari: aikuiselämän kriisit ja kehitysmahdollisuudet. Biographie-Arbeit.
Uusikylä, Kari. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.

Etsitään itsenäisesti lisää soveltuvaa materiaalia.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Opettaja
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Taina Lehtoranta
Vastuuhenkilö

Marjaana Tuovinen

Opiskelijaryhmät
  • SS23KM
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
  • SS23KMR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto

Toteutuksen kuvaus

Osallistuminen kontaktiopetukseen, aktivoivat luennot, joissa keskustelu ja pohdintatehtävät. Tutkivan oppimisen teoriatehtävät (yksilö/ryhmäsuoritukset)
Kokoava raportti, johon sisällytetään kaikki opintojakson oppimistehtävät sekä itsearviointi ja oman osaamise rakentumisen kuvaus
Luovan tehtävän suunnittelu ja esitykset pienryhmissä, vertaisarviointi ja palaute

Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Opintojaksolla käytetään monitahoarviointia, joka sisältää vertaisarvioinnin ja itsearvioinnin.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö

5 op = 135 tuntia

Lähiopetus (vkot: 4- 19)

Lähiopetustunnit
joissa teorialuennot ja keskustelu sekä pohdintatehtävät
Oppimistehtävät ( tutkivan oppimisen teoriatehtävät ja raportin koostaminen) 54h
Luova tehtävä: suunnittelu, toteutus ja esitykset pienryhmissä 27h
Vertaisarviointi ja palaute 2h
Itsearviointi ja oman osaamisen rakentumisen kuvaus 4h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Karjalainen, Anna Liisa. 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Keltikangas-Järvinen, Liisa. 2004. Temperamentti. Ihmisen yksilöllisyys. Helsinki: WSOY.
Lehtinen Erno, Lerkkanen Marja-Kristiina ja Vauras Marja 2016: Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Nurmi,J-E., Ahonen,T., Lyytinen,H., Lyytinen,P.,Pulkkinen, L., Ruoppila,I. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. Porvoo:WSOY
Turunen, K.E. 2005. Ikävaiheiden kriisit.Juva.WS Bookwell Oy
Uusikylä, Kari. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.
Muu tutkivan oppimisen tehtäviin soveltuva psykologian teoriakirjallisuus.
Muu materiaali Moodlen-opintojaksolla.