Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen kehittäminen RA21SP ja RA21SM (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_RAK03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ruokajärjestelmä

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Agrologin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kati Partanen
  • Seppo Mönkkönen

Opiskelijaryhmät

  • RA21SM
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • RA21SP
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Toteutuksen kuvaus

A. Opintojakson oppimistavoitteet
Osa 1: Yrityksen toimintaympäristö (Kati):
- opiskelija osaa kertoa, mitä tietolähteitä kannattaa seurata yritysten toimintaympäristön kehittymisen seuraamiseksi
- opiskelija osaa kuvata, mitä tarkoittaa poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset, ekologis-eettiset ja lainsäädännölliset muutosvoimat (PESTEL) ja miten niitä voidaan soveltaa case-yrityksen strategisen suunnittelun pohjana.
- opiskelija osaa hyödyntää toimialan verkostoja yritystoiminnan kehittämisessä

Osa 2: Yrityksen strateginen kehittäminen (Seppo)
-opiskelija hallitsee yrityksen strategisen suunnitteluprosessin pääpiirteittäin
- opiskelija osaa tunnistaa maaseutuyritysten kehittymismahdollisuuksia
- opiskelija osaa tuottaa useita vaihtoehtoisia strategioita maaseutuyritykselle
-opiskelija osaa arvioida erilaisten strategioiden soveltuvuutta yritykselle
- opiskelija osaa toimia asiantuntijatiimissä
- opiskelija kehittää asiantuntijana esiintymisen taitoja

B. Opintojakson sisältö ja aikataulu

Ydinaines:
- Maaseudun yritysten toimintaympäristö sekä toimintaympäristöanalyysin välineitä.
- Vierailevien luennoijien katsaus oman substanssialansa toimintaympäristöön sekä tietolähteisiin
- Työpaja maaseutuyritysten toimintaympäristöstä
- Case -yrityksen strategiaprosessi vaiheittain (erillinen aikataulu)
- Strategisen suunnittelun kirjalliset lähteet ja asiantuntijaluento
Täydentävä aines:
- Case -yrityksen toimialatieto
- Edellyttää aktiivista tiedonhankintaa
- Ohjaus työpajoissa tiimeittäin
Lisäaines:
- Seurattavat tietolähteet

Opiskelijan ajankäyttö

Strateginen suunnittelu (3 op):
Aiheeseen perehtyminen ja tehtävien anto 6 h
Tiimin muodostaminen ja case-yrityksen hankinta 4 h
Strategien suunnittelun oppitunnit 12 h
Case -yritykseen perehtyminen ja yritysvierailu 8 h
Kehittymismahdollisuuksien arviointi ja raportointi 12 h
Strategien vaihtoehtojen valinta, kuvaus, pisteytys ja raportointi 26 h
Seminaariesitykset 12 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Strateginen suunnitteluprosessi case-yrityksen kanssa
Alan eturivin asiantuntijoiden luennot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali Moodle-alustalla ja muu opintojakson alussa sovittava materiaali

HUOM! strategiaharjoitus tehdään tiimityönä (3-4 hlöä) oikealle case-yritykselle. Opintojen aloittamista edistää se, että opiskelija hankkii case-yrityksen jo etukäteen. Case-yritys ei voi olla opiskelijan oma/perheen yritys