Yrityksen kehittäminen RA21SP ja RA21SM (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4_RAK03-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ruokajärjestelmä
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Agrologin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Partanen
- Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
-
RA21SMAgrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
RA21SPAgrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus
Toteutuksen kuvaus
A. Opintojakson oppimistavoitteet
Osa 1: Yrityksen toimintaympäristö (Kati):
- opiskelija osaa kertoa, mitä tietolähteitä kannattaa seurata yritysten toimintaympäristön kehittymisen seuraamiseksi
- opiskelija osaa kuvata, mitä tarkoittaa poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset, ekologis-eettiset ja lainsäädännölliset muutosvoimat (PESTEL) ja miten niitä voidaan soveltaa case-yrityksen strategisen suunnittelun pohjana.
- opiskelija osaa hyödyntää toimialan verkostoja yritystoiminnan kehittämisessä
Osa 2: Yrityksen strateginen kehittäminen (Seppo)
-opiskelija hallitsee yrityksen strategisen suunnitteluprosessin pääpiirteittäin
- opiskelija osaa tunnistaa maaseutuyritysten kehittymismahdollisuuksia
- opiskelija osaa tuottaa useita vaihtoehtoisia strategioita maaseutuyritykselle
-opiskelija osaa arvioida erilaisten strategioiden soveltuvuutta yritykselle
- opiskelija osaa toimia asiantuntijatiimissä
- opiskelija kehittää asiantuntijana esiintymisen taitoja
B. Opintojakson sisältö ja aikataulu
Ydinaines:
- Maaseudun yritysten toimintaympäristö sekä toimintaympäristöanalyysin välineitä.
- Vierailevien luennoijien katsaus oman substanssialansa toimintaympäristöön sekä tietolähteisiin
- Työpaja maaseutuyritysten toimintaympäristöstä
- Case -yrityksen strategiaprosessi vaiheittain (erillinen aikataulu)
- Strategisen suunnittelun kirjalliset lähteet ja asiantuntijaluento
Täydentävä aines:
- Case -yrityksen toimialatieto
- Edellyttää aktiivista tiedonhankintaa
- Ohjaus työpajoissa tiimeittäin
Lisäaines:
- Seurattavat tietolähteet
Opiskelijan ajankäyttö
Strateginen suunnittelu (3 op):
Aiheeseen perehtyminen ja tehtävien anto 6 h
Tiimin muodostaminen ja case-yrityksen hankinta 4 h
Strategien suunnittelun oppitunnit 12 h
Case -yritykseen perehtyminen ja yritysvierailu 8 h
Kehittymismahdollisuuksien arviointi ja raportointi 12 h
Strategien vaihtoehtojen valinta, kuvaus, pisteytys ja raportointi 26 h
Seminaariesitykset 12 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Strateginen suunnitteluprosessi case-yrityksen kanssa
Alan eturivin asiantuntijoiden luennot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Opintojakson sähköinen materiaali Moodle-alustalla ja muu opintojakson alussa sovittava materiaali
HUOM! strategiaharjoitus tehdään tiimityönä (3-4 hlöä) oikealle case-yritykselle. Opintojen aloittamista edistää se, että opiskelija hankkii case-yrityksen jo etukäteen. Case-yritys ei voi olla opiskelijan oma/perheen yritys