Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmottaminen 3Laajuus (5 op)

Tunnus: 4_KMMZ918

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Matti Heininen
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Sisältö

Musiikin hahmottaminen 3 (5 op)
a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian osio klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti klassismista romantiikkaan tai populaarimusiikin (pop/rock ym.) historian pääkohdat analyyttisesti.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):

- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin syventäminen
- tonaalisen harmonian ja äänenkuljetuksen kirjoittamisen perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. C-taso)
- klassisen tradition pääkohdat analyyttisesti klassismista romantiikkaan
- notaatio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavat: ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Suoritusvaatimukset: Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä, tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).

Poissaolojen ylittäessä sallitun määrän voi etukäteen ilmoitettuja poissaoloja korvata lisätehtävillä opettajan harkinnan mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (ryhmätunnit) 93h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 26h + palautuminen 1h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18h (n. 0,5 op)
YHT. 135h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin opetussisältöihin integroidaan aika ajoin työelämäyhteistyötä erilaisten projektien kautta. Toisinaan kurssilla käy lisäksi työelämässä toimivia vierailevia luennoitsijoita.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. seuraavista kirjoista:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Aktiivinen osallistuminen tunneille on tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta. Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen sekä palauttamalla pyydetyt tehtävät määräaikaan mennessä.

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Kevätlukukaudella (8.1.–31.5.2025) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 2, vk4, vk6, vk8, vk11, vk 14, vk16, vk 18 ja vk20. Mahdollisesti myös to 13.2. ja to 10.4. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Edeltävänä suorituksena Musiikin hahmottaminen 1 ja 2 -kurssit tai vastaava osaaminen. Kurssin kielenä on suomi.

Arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson sisältö jakautuu neljään osa-alueeseen:

Pekka Toivanen 3 x 90 min./vko:
1) Säveltapailu, opetusta 90 min/vko
2) Popin ja Rokin historia 90 min. /vko
3) Sovittaminen 90 min/vko

Risto Toppola 90 min/vko:
4) Opintojaksolla käydään läpi jazzmusiikin tyylisuuntia, alkaen early jazzista, swingistä ja bebopista aina jazzin moderneihin muotoihin saakka.Opiskelijalla on kurssin jälkeen kokonaisvaltainen käsitys jazzmusiikin melodian ja harmonian ilmiöistä, joita hän voi hyödyntää omassa sävellys- ja sovitustyössään ja muusikkoudessaan. Opiskelija kykenee myöhemmin työelämässä kokoamaan/ pitämään peruskurssin alueesta.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena ja verkossa, hyödyntäen kurssiin liittyvää blogia sekä siihen kuuluvia materiaaleja.
Tarkempi toteutussuunnitelma esitetään opintojakson alussa.

Arviointi: Hyväksytty/hylätty

Opiskelijan ajankäyttö

Luennot 78 h
Harjoitustehtävät 57 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Russell Garcia: Professional Composer & Arranger
Don Sebesky: The Contemporary Arranger
Nelson Riddle: Arranged by Nelson Riddle
Henry Mancini: Sounds And Scores
tonedear.com


Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia
Ron Miller: Modal Jazz Composition And Harmony
Mark Levine: The Jazz Theory Book

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):

- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin syventäminen
- tonaalisen harmonian ja äänenkuljetuksen kirjoittamisen perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. C-taso)
- klassisen tradition pääkohdat analyyttisesti klassismista romantiikkaan
- notaatio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).

Opiskelijan ajankäyttö

Ryhmäopetus 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. seuraavista kirjoista:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 3, vk5, vk7, vk8, vk12, vk14, vk16, vk18 ja vk19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
a) Sovitustekniikan syventävä osuus
b) Säveltapailun jatkokurssi –kevään osuus (ent. C-taso)
c) Popin ja Rokin historia
d) Afro-amerikkalaisen musiikin hahmottaminen 2 eli MUH3 (Risto Toppola)

Opiskelijan ajankäyttö

Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Luentojen tukena käytetään oppimisalustana Moodle-oppimisalustaa ja Savonia-blogia.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 18.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM21SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä mahdollisesti kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (ryhmätunnit) 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. seuraavista kirjoista:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikot 3, 5, 6 ja 8, sekä viikot 11, 13, 15, 17 ja 19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Vapaajaksot (ei opetusta):

17.–23.10.2022 syysloma
21.12.2022–3.1.2023 joululoma
6.–12.3.2023 talviloma (viikko 10)

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

08.01.2023 - 15.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
  • DM21SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
a) Sovitustekniikan syventävä osuus
b) Säveltapailun jatkokurssi –kevään osuus (ent. C-taso)
c) Popin ja Rokin historia
d) Afro-amerikkalaisen musiikin hahmottaminen 2 eli MUH3 (Risto Toppola)

Opiskelijan ajankäyttö

Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Luentojen tukena käytetään oppimisalustana Moodle-oppimisalustaa ja Savonia-blogia.