Agrologin tutkinto-ohjelma: RA25SP
Tunnus: RA25SP
Koulutuksen kuvaus
Suomalainen maaseutu ja maaseutuyrittäjyys kehittyvät jatkuvasti. Laadukkaan ja turvallisen ravinnon sekä raaka-aineiden tuottaminen on maatalouden perustehtävä, joka elää muutoksen myötä. Tärkeitä tekijöitä ovat eläinten hyvinvointi, ympäristöstä ja ruokaketjun turvallisuudesta huolehtiminen, toisiaan täydentävät maaseutuelinkeinot ja myös kokonaisuutena elinvoimainen ja hyvinvoiva maaseutu.
Agrologi (AMK) tutkinto valmistaa sinut toimimaan luonnonvara-alan ammattilaisena, joka luo edellytyksiä vastuulliseen ruoantuotantoon ja maaseutuyrittäjyyteen. Agrologi voi kehittää maaseutua ja ruoantuotantoa asiantuntijana esimerkiksi neuvonnan, maatalouskaupan, hallinnon, kehittämishankkeiden tai koulutuksen parissa. Koulutus antaa erinomaiset valmiudet myös yrittäjänä toimimiseen.
Agrologin tutkinto-ohjelma johtaa luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on agrologi (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Luonnonvara-alan koulutuksen tavoitteena on, että hallitset ruoantuotannon ketjun pellolta pöytään, tunnet ruokaturvallisuuden ja osaat tuottaa luonnonvara-alan palveluita vastuullisesti ja kestävästi. Sinulle muodostuu opintojen aikana vahva ammatti-identiteetti, sekä halua ja osaamista työskennellä suomalaisen maaseudun ja ruoantuotannon hyväksi.
Savoniasta valmistuvana agrologina tulet olemaan verkostoitunut ja kansainvälisesti ajatteleva ammattilainen sekä ymmärrät maaseutuelinkeinoissa tapahtuvat muutokset. Tunnet perusteellisesti maatilatalouden kannattavuuden, biologiset prosessit ja niiden vuorovaikutuksen ympäristön kanssa sekä maaseudun monipuolisen yritystoiminnan. Eläinten hyvinvoinnista ja ruokaturvallisuudesta huolehtiminen on sinulle ensisijaisen tärkeää, lisäksi osaat hyödyntää työssäsi tarkoituksenmukaisia tuotantovälineitä ja teknologioita ihmisten hyvinvointia unohtamatta. Ammattitaidossasi korostuvat yrittäjyysosaaminen ja sinulla on hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot.
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Agrologin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamista
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija kohdataan yksilönä. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoisia suoritustapoja sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa. Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalin ruokaturvallisuuden haasteet.
Agrologikoulutus perustuu laadukkaaseen kontaktiopetukseen, jossa panostetaan oppimisen ohjaamiseen, tekemällä oppimiseen, keskusteluihin ja verkostoitumiseen. Koulutuksessa käytetään joustavasti digitaalisia välineitä, mikä luo opiskelijalle mahdollisuuksia myös paikasta ja ajasta riippumattomaan opiskeluun.
Opettajat ja ohjaajat auttavat opiskelijaa laatimaan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman eli HOPSin, joka tukee opintojen etenemistä, ja jossa aiemmin hankittua osaamista voidaan hyödyntää. Opiskelija on itse aktiivinen toimija ja oppija ja vastaa opintojensa etenemisestä. Luonnonvara-alan henkilöstö tukee opiskelijaa niin tavoitteiden asettamisessa kuin niiden saavuttamisessa.
Yhteistyö työelämän kanssa on olennainen osa opintoja. Opiskelija pääsee opintojensa aikana laatimaan suunnitelmia ja tekemään töitä yritysten kanssa. Opiskelijat laativat maaseudun yrityksille mm. taloussuunnitelmia, maksuvalmiuslaskelmia ja budjetointia. Suunnitelmia voi laatia myös omalle yritykselle.
Teemme yhteistyötä maaseutuyritysten ja muiden alalla toimivien yritysten, sekä maaseudun tutkimus-, kehittämis- ja neuvontaorganisaatioiden kanssa. Opintojen aikana tehdään yrityksille ja hankkeille erilaisia selvityksiä ja analyysejä asiakastarpeen mukaan. Opintojen aikana järjestetään myös alan tapahtumia ja tehdään lehteä.
Luonnonvara-alalla turvallisuus on toiminnan perusta. Agrologi ymmärtää ruoan turvallisuuden, laadun ja riittävyyden merkityksen ihmisille. Opintojen aikana perehdytään eri näkökulmista vastuulliseen ruoantuotantoon toiminnan ilmastovaikutukset huomioiden. Agrologi näkee hiilineutraaliuden osana tuotannon kannattavuutta.
Luonnonvara-alan toimintaympäristö on kansainvälinen. Osa agrologin opinnoista on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa useassa Euroopan maassa ja lisäksi mm. Pohjois-Amerikassa. Kansainvälisyyttä opintoihin tuovat myös eri maista tulevat vaihto-opiskelijat, kansainväliset hankkeet, kansainvälinen henkilöstö sekä vierailevat ulkomaiset opettajat ja asiantuntijat. Opiskelija voi suorittaa 60 op:n kansainvälisyyspolun esimerkiksi valitsemalla kansainvälisten kumppanien kanssa yhteistyössä toteutettavia opintoja ja suorittamalla harjoitteluja ulkomailla 30 op + 20 op. Agrologin tutkinto sisältää kokonaan tai osittain englannin kielellä toteutettavia opintojaksoja 5–15 op.
Luonnonvara-ala on osa Savonian Ruokajärjestelmä -tutkimusala, joka toteuttaa alaan liittyvää tutkimus- ja kehittämistyötä niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti. Osallistumalla erilaisiin hankkeisiin ja projekteihin, opiskelija pääsee osaksi painoalan toimintaa.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
Syksy
2028 |
Kevät
2029 |
1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RA25SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
40 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
40 | ||||||||||||||||||||
RA00BN33 | Luonnonvara-alaa oppimassa | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAP021 | Maataloustuotannon perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAC01 | Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAP04 | Maatalouden teknologia | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAP05 | Biotieteitä agrologeille | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BS94 | Kasvit, eläimet ja ympäristö | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAP07 | Maatilayrittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAC02 | English for Working Life | 5 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 120) |
120 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1004 |
Pakolliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 95) |
95 | ||||||||||||||||||||
4_RAA04 | Agriculture in Global Context | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA01 | Maatilan työajan ja koneellistamisen suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA02 | Maatilayrityksen talous | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA03 | Viljelyolosuhteet, viljelytoimet ja kasvinjalostus | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA05 | Eläinten hyvinvointi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA06 | Ruokinnan suunnittelu, toteutus ja seuranta | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA07 | Yrittäjyys ja liiketoiminta | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA19 | Tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA09 | Eurooppalainen maaseutupolitiikka | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BS95 | Kasvi- ja eläintuotannon kenttäkurssi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA08 | Kannattavuustekijät ja kehittämismahdollisuudet | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAC03 | Svenska i arbetslivet | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA12 | Laskentatoimi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA13 | Organisaatioviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA15 | Eläinaineksen kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA14 | Energiatehokas maatilarakentaminen | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA16 | Viljelysuunnittelu, lohkokirjanpito ja tukiehdot | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA17 | Tuottava maidon- ja lihantuotanto | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAA18 | Maatilan sukupolvenvaihdos ja kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1005 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Yrittäjä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||
4_RAY01 | Peltoviljelyn vaihtoehdot | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAY02 | Kotieläintuotannon vaihtoehdot | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAY03 | Teknologia ja tietojärjestelmät | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAY04 | Maksuvalmius ja budjetointi | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BN34 | Maatilan johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1006 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Asiantuntija
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||
4_RAK01 | Ideasta hankkeeksi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAK061 | Asiakastyön välineet | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAK03 | Yrityksen kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||
4_RAK08 | Tiedolla johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BN35 | Asiantuntijana kehittyminen | 5 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1007 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Agroteknologia
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||
RA00BB51 | Uusiutuvat energianlähteet maataloudessa | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BD54 | Maatalouden konetekniikka | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BD57 | Maatalouden sähköoppi | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BD59 | Maatalousautomaatio | 5 | ||||||||||||||||||||
RA00BB50 | Täsmäviljelyteknologiat | 5 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1008 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
50 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1009 |
Maatalousharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||
4_RAH011 | Kevät ja kesä maatilalla | 15 | ||||||||||||||||||||
4_RAH02 | Maatilan syksy - vuoden tulos | 15 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1010 |
Työelämäharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||
RA00BN36 | Toimijana työelämässä | 10 | ||||||||||||||||||||
4_RAH04 | Asiantuntijan roolit | 10 | ||||||||||||||||||||
AMKONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||||
RA25SP-1011 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 60 | 75 | 80 | 25 | 35 | 35 | 25 | 25 | 50 | 45 | 35 | 25 | 35 | 35 | 25 | 25 | 50 | 45 | 35 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
RA25SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
40 |
RA25SP-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
40 |
RA00BN33 | Luonnonvara-alaa oppimassa | 5 |
4_RAP021 | Maataloustuotannon perusteet | 5 |
4_RAC01 | Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka | 5 |
4_RAP04 | Maatalouden teknologia | 5 |
4_RAP05 | Biotieteitä agrologeille | 5 |
RA00BS94 | Kasvit, eläimet ja ympäristö | 5 |
4_RAP07 | Maatilayrittäminen | 5 |
4_RAC02 | English for Working Life | 5 |
RA25SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 120) |
120 |
RA25SP-1004 |
Pakolliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 95) |
95 |
4_RAA04 | Agriculture in Global Context | 5 |
4_RAA01 | Maatilan työajan ja koneellistamisen suunnittelu | 5 |
4_RAA02 | Maatilayrityksen talous | 5 |
4_RAA03 | Viljelyolosuhteet, viljelytoimet ja kasvinjalostus | 5 |
4_RAA05 | Eläinten hyvinvointi | 5 |
4_RAA06 | Ruokinnan suunnittelu, toteutus ja seuranta | 5 |
4_RAA07 | Yrittäjyys ja liiketoiminta | 5 |
4_RAA19 | Tutkimusmenetelmät | 5 |
4_RAA09 | Eurooppalainen maaseutupolitiikka | 5 |
RA00BS95 | Kasvi- ja eläintuotannon kenttäkurssi | 5 |
4_RAA08 | Kannattavuustekijät ja kehittämismahdollisuudet | 5 |
4_RAC03 | Svenska i arbetslivet | 5 |
4_RAA12 | Laskentatoimi | 5 |
4_RAA13 | Organisaatioviestintä | 5 |
4_RAA15 | Eläinaineksen kehittäminen | 5 |
4_RAA14 | Energiatehokas maatilarakentaminen | 5 |
4_RAA16 | Viljelysuunnittelu, lohkokirjanpito ja tukiehdot | 5 |
4_RAA17 | Tuottava maidon- ja lihantuotanto | 5 |
4_RAA18 | Maatilan sukupolvenvaihdos ja kehittäminen | 5 |
RA25SP-1005 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Yrittäjä
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 |
4_RAY01 | Peltoviljelyn vaihtoehdot | 5 |
4_RAY02 | Kotieläintuotannon vaihtoehdot | 5 |
4_RAY03 | Teknologia ja tietojärjestelmät | 5 |
4_RAY04 | Maksuvalmius ja budjetointi | 5 |
RA00BN34 | Maatilan johtaminen | 5 |
RA25SP-1006 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Asiantuntija
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 |
4_RAK01 | Ideasta hankkeeksi | 5 |
4_RAK061 | Asiakastyön välineet | 5 |
4_RAK03 | Yrityksen kehittäminen | 5 |
4_RAK08 | Tiedolla johtaminen | 5 |
RA00BN35 | Asiantuntijana kehittyminen | 5 |
RA25SP-1007 |
Vaihtoehtoinen suuntautuminen: Agroteknologia
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
0 - 25 |
RA00BB51 | Uusiutuvat energianlähteet maataloudessa | 5 |
RA00BD54 | Maatalouden konetekniikka | 5 |
RA00BD57 | Maatalouden sähköoppi | 5 |
RA00BD59 | Maatalousautomaatio | 5 |
RA00BB50 | Täsmäviljelyteknologiat | 5 |
RA25SP-1008 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
50 |
RA25SP-1009 |
Maatalousharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
4_RAH011 | Kevät ja kesä maatilalla | 15 |
4_RAH02 | Maatilan syksy - vuoden tulos | 15 |
RA25SP-1010 |
Työelämäharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
20 |
RA00BN36 | Toimijana työelämässä | 10 |
4_RAH04 | Asiantuntijan roolit | 10 |
AMKONT |
Opinnäytetyö
|
15 |
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 |
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 |
RA25SP-1011 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |