Ympäristötekniikka (YAMK): EJY23SY
Tunnus: EJY23SY
Koulutuksen kuvaus
Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa ympäristötekniikan alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Insinööri (ylempi amk) on englanniksi Master of Engineering (Amk-asetus 1129/2014).
Ympäristötekniikka on keskeisessä roolissa nykyajan muuttuvassa työympäristössä. Insinööriltä vaaditaan yhä laajempien kokonaisuuksien hallintaan ja syvällisempää erikoisosaamista. Tämä tutkinto antaa valmiuksia
- vesitekniikan ja -prosessien soveltamiseen ja kehittämiseen
- bioprosessien soveltamiseen ja kehittämiseen
- ympäristön ja prosessien mittaustiedon analysointiin ja käyttöön sekä mittausmenetelmien kehittämiseen
- organisaation vastuullisen toiminnan jatkuvaan parantamiseen
YAMK-tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 ja se antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Ammatilliset ja yamk-tutkintojen yhteiset osaamistavoitteet on kuvattu opetussuunnitelman liitteissä. Ammatilliset osaamistavoitteet ovat
- suunnittelu- ja raportointiosaaminen
- ympäristötekniikan kehittämisosaaminen
- kumppanuusosaaminen.
Opinnot muodostuvat koulutusalan ammattiopinnoista (20 op) ja monialaisista valinnaisista opinnoista (10 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
Tutkinto sisältää paljon mahdollisuuksia opiskelupolun personointiin. Opiskelija laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan ja opinnollistaminen suunnitellaan. Tutkinto sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä. Savonian henkilöstö ohjaa henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Tutkintoon voidaan sisällyttää Savoniassa tai muissa korkeakouluissa suoritettuja saman tasoisia opintoja. HOPSiin voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja edellyttäen, että opiskeluoikeusaika riittää tutkinnon suorittamiseen.
Toteutus
Opiskeluoikeusaika on 2 vuotta. Opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksilöllisen opiskeluaikataulun vuoksi ja on tyypillisesti työn ohessa opiskelevilla 1,5–3 vuotta. Päätoimisesti opiskelevalla opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä.
Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden työelämäkokemusta, jota syvennetään asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisellä opetuksella. Reflektiivisyys, tutkimuksellisuus sekä tiedon ja osaamisen jakamisen periaate korostuvat. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen.
Opinnot ovat monimuoto-opiskelua, jossa itsenäinen ja verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opinnot on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa, ja oppimistehtävät ja opinnäytetyö kytkeytyvät yleensä oman työpaikan kehittämiseen.
Kunkin opintojakson arviointi perustuu arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa. Opinnäytetyön ja monialaisten valinnaisten opintojen arviointikriteerit ovat opetussuunnitelman liitteenä.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EJY23SY-1001 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||
EJY23SY-1002 |
Valinnaiset alakohtaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||
4_EJY1600 | Sovellettu vesitekniikka | 5 | ||||||||||
4_EJY1610 | Vesitekniikan projekti | 5 | ||||||||||
4_EJY1620 | Sovellettu ympäristömonitorointi | 5 | ||||||||||
4_EJY1630 | Ympäristömonitoroinnin projekti | 5 | ||||||||||
4_EJY1640 | Sovelletut bioprosessit | 5 | ||||||||||
4_EJY1650 | Bioprosessien projekti | 5 | ||||||||||
4_EJY1660 | Työturvallisuus ja työpaikan riskien arviointi | 5 | ||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||
Yhteensä | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.