Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YAMK): TYK23KY
Tunnus: TYK23KY
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma antaa opiskelijalle tutkinnon suoritettuaan valmiudet toimia johtajan, asiantuntijan ja kehittäjän tehtävissä sosiaali- ja terveysalalla.
Sosiaali- ja terveysalan kehittäjältä ja johtajalta edellytetään kykyä vastata tämän päivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistamiin haasteisiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden ja yritysten arjesta nouseviin kehittämis- ja muutostarpeisiin on tärkeää pystyä vastaamaan dynaamisesti, innovatiivisesti ja tietoon perustuen. Kehittämistyössä ja johtamisessa asiakaslähtöisyys on kaiken läpäisevä teema, johon liittyy myös henkilöstön jaksaminen, hyvinvointi ja kehittyminen. On oleellista ymmärtää myös toiminnan vaikuttavuuden ja kustannusten merkitys organisaation toiminnassa.
Sosiaali- ja terveysalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus perustuu ammattikorkeakoululainsäädännön mukaiseen koulutuksen perustehtävään, Bolognan julistukseen, European Qualification Framework -viitekehykseen, hallitusohjelmaan, Opetusministeriön koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sekä koulutustarpeiden alueelliseen ennakointiin. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on ammatillisen koulutusväylän tarjoama korkein taso. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä tasoa 7 (EQF), mikä on ylempi korkeakoulututkinto eli maisteritaso. Tutkinnon tasoluokittelu mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden vapaan liikkumisen EU:n alueella.
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike on perustutkintonimike, johon lisätään teksti ylempi amk, esimerkiksi sairaanhoitaja (ylempi amk), sosionomi (ylempi amk) tai bioanalyytikko (ylempi amk). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (NQF) (kansallinen viitekehys).
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat kokonaisvaltaisesti valmiuksia, kykyjä ja ominaisuuksia, joiden avulla ammattiin kuuluvista työtehtävistä suoriudutaan. Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan, tutkinto-ohjelman identiteetin ja tarkoituksen. Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen kompetenssit muodostavat tutkinnon substanssiosaamisen tiedollisen ja taidollisen perustan. Savonia noudattaa Arenen suositusta ammattikorkeakoulujen yhteisiksi kompetensseiksi.
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja -kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa. Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Jatkuva oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi AMK -opinnot ovat 90 opintopistettä. Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta ja 90 op:n laajuinen koulutus 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksilukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista (60 op) ja valinnaisista opinnoista (30 op). Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista 30 op.
Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja samantasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Opinnäytetyö sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -osuuden (5 op).
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä vaihtelee tutkinto-ohjelmittain ja tyypillisesti 0-2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TYK23KY-1008 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
TYK23KY-1009 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
4_TYK10 | Johtamisteoreettisten näkemysten kehittyminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK20 | Itsensä johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK30 | Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja ohjaus | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK40 | Henkilöstöjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK50 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK60 | Suunnittelu ja arviointi sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 20 | 30 | 10 | 0 | 20 | 20 | 10 | 5 | 5 | 0 | 20 | 20 | 10 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.