Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliala, varhaisen tuen asiantuntija (YAMK): SYS23KY

Tunnus: SYS23KY

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
3 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, ja tutkintonimike on sosionomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa sosiaalialalta sekä antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa pääosin samanlaisen kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Sosionomi (ylempi AMK) on englanniksi Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).

Eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) ja siitä johdetussa kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto sijoittuu tasolle 7 yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa.

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia toimia alan moninaisissa toimintaympäristöissä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Tutkinto-ohjelman suoritettuaan opiskelijalla on vahva ja monipuolinen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestelmäosaamisen erikoisasiantuntijuus, perus- ja erityistason palvelujen ja työmenetelmien kehittämiseen tarvittava johtamisosaaminen sekä työmenetelmien ja toimintakulttuurien innovatiivisen kehittämisen osaaminen. Sosiaalialan YAMK-tutkinto-ohjelmasta valmistunut sosiaalialan erikoisasiantuntija osaa vastata sosiaali- ja terveysalan integraation, palvelutuotannon (erityisesti varhainen tuki) ja asiakas- ja verkostolähtöisen toiminnan haasteisiin innovatiivisesti ja kehittävällä ja tieteelliseen tietoon perustuvalla työskentelyotteella.

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia tutkivaan ja kehittävään työorientaatioon sosiaalialan käytännön työ- ja muutosprosessien hallinnassa. Tutkinnossa huomioidaan myös kansainvälisyys. Tutkinnon kehittämistyö (opinnäytetyö 30 op) perustuu työelämän ajankohtaisiin kehittämistavoitteisiin tai kehittämistarpeisiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneet työllistyvät monipuolisesti sosiaalialan erilaisiin tehtäviin. Mahdollisia tulevia työpaikkoja ovat esimerkiksi erilaiset julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtävät, järjestötyö, Kela sekä lähialojen erilaiset asiantuntijatehtävät. Ammattinimikkeinä voivat olla esimerkiksi lastensuojelun asiantuntija/kehittäjä, sosiaalijohtaja, varhaiskasvatusjohtaja, sosiaalialan päällikkö, ehkäisevän työn koordinaattori, johtava perheohjaaja, kehittämispäällikkö, erikoissuunnittelija tai projektipäällikkö.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Sosionomin (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yleiset kompetenssit on määritelty kaikissa tutkinto-ohjelmissa EQF:n ja NQF:n tasolle 7

Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan, tutkinto-ohjelmassa osaamisen rakentumisen tavoitteet ja ammatillisen identiteetin kehittymisen. Sosionomi (ylempi AMK) –tutkinnon kompetenssit on kuvattu kolmen teeman avulla ja ne muodostavat tutkinnon substanssiosaamisen tiedollisen ja taidollisen perustan.

Sosiaalialan työssä tarvitaan alan kehittämishaasteiden tunnistamista, toimintaympäristön dynamiikkaan ja palvelutuotannon uudistamiseen ja organisointiin liittyvää osaamista sekä innovatiivisia ongelmanratkaisutaitoja. Työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden ja professioiden sisällä ja välillä. Palvelujärjestelmän, rakenteiden ja työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys.

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkintona Varhaisen tuen asiantuntija - tutkinto-ohjelma painottaa sosiaalialan työssä varhaisen tuen merkitystä lasten, perheiden, asiakkaan ja/tai heidän läheistensä arjessa ja toimintakyvyn vahvistamisessa. Työn tavoitteena on ennaltaehkäistä ja estää mahdollisten vaikeuksien kasautumista sosiaalipalvelurakenteita ja varhaisen tuen työprosesseja kehittämällä.

Monialaisuus ja monisektorinen työskentely korostuu sosiaalialan työssä. Asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden syventäminen sekä kokemusasiakkuuden hyödyntäminen on yhä tärkeämpää. Tarvitsemme myös yhdyspintatyöskentelyn taitoja.

Menestyminen varhaisen tuen prosessien kehittämistyössä edellyttää palvelu-, substanssi-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Lasten, perheiden ja yleensäkin sosiaalialan asiakkaiden sosiaalisen tuen, osallisuuden, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämisessä tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä sekä kriittisistä tiedon hallintaa ja analysointia. Perhemuotojen moninaistuminen ja maahanmuutto vaatii asiantuntijalta osaamista kohdata eri kulttuureista tulleet sensitiivisesti ja saavutettavasti. Elinikäinen oppiminen, digitaidot ja yrittäjyysosaaminen ovat osa työntekijän urakehitystä.

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Opintojaksoista muodostuu opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä tukeva kokonaisuus, jossa huomioidaan opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.

Sosiaalialan (YAMK) tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Toteutus

Sosionomi (ylempi AMK) -opinnot ovat laajuudeltaan 90 opintopistettä. Päätoimisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee yksilöllisesti erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutuskokonaisuus kestää keskimäärin kaksi vuotta.

Opinnot muodostuvat kaikille pakollisista alakohtaisista ammattiopinnoista (30 op) ja Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista (30 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Valinnaiset opinnot opiskelija voi valita Savonian YAMK-koulutusten monialaisten opintojen tarjonnasta tai muista vastaavan tasoisista opinnoista. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita EQF-tason 7 opintoja. Opetussuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.

Tutkintoon sisältyvä opinnäytetyö on ammatillinen tutkimustietoon perustuva kehittämistehtävä, joka kytkeytyy opiskelijan henkilökohtaisten valmiuksien, oman työn, työuran tai organisaation kehittämiseen. Opinnäytetyön tekeminen on koko opintojen ajan kestävä prosessi. Opinnäytetyö sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op -opintojakson.

Sosiaalialan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opiskelijan aikaisempaa osaamista ja työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Oppimisessa korostuvat reflektiivisyys ja tiedon sekä osaamisen jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen periaatteet.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu sekä työelämäläheiset oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyö oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio. Opetussuunnitelmassa opinnot ajoittuvat kahden vuoden ajalle.

Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuman eli opintojaksojen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.

Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
2. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 1. / 2025
SYS23KY-1008
Koulutusalan ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

30
SYS23KY-1009
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
4_SYSLA1 Lasten ja perheiden varhaisen tuen lähtökohdat ja vaikuttavuus 5
4_SYSEO1 Lapsen etu, lapsen oikeudet ja eettiset lähtökohdat varhaisen tuen työssä 5
4_SYSOL1 Osallistavat lapsiperhetyön menetelmät ja varhaisen tuen työkäytännöt 10
4_TYK50 Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen 5
4_SYSKJ1 Varhaisen tuen kehittäminen ja johtaminen 5
YONT
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
YONT-1001
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
5_SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5
YO00BA42 Opinnäytetyön toteutus 25
YXMON
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
YXMON-1001
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
4_X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5
4_X992012 Digitalised Working Environment 5
4_X992058 Expertise and Leadership 5
4_X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5
4_X992056 Innovation Knowledge 5
4_X992014 Innovaatio-osaaminen 5
4_X992032 Kehittävä työote 5
4_X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5
4_X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5
4_X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5
4_X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5
4_X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5
4_X992064 Service Design in Practice 5
4_X992060 Strategic Project Knowledge 5
4_X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5
4_X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5
4_X992030 Strateginen projektiosaaminen 5
4_X992042 Vastuullinen organisaatio 5
4_X992008 Working and Studying in International Environment 5
4_X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5
Yhteensä 90 15 35 10 0 15 20 15 5 5 0 15 20 15 5 5 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SYS23KY-1008
Koulutusalan ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

30
SYS23KY-1009
Syventävät alakohtaiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
4_SYSLA1 Lasten ja perheiden varhaisen tuen lähtökohdat ja vaikuttavuus 5
4_SYSEO1 Lapsen etu, lapsen oikeudet ja eettiset lähtökohdat varhaisen tuen työssä 5
4_SYSOL1 Osallistavat lapsiperhetyön menetelmät ja varhaisen tuen työkäytännöt 10
4_TYK50 Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen 5
4_SYSKJ1 Varhaisen tuen kehittäminen ja johtaminen 5
YONT
Opinnäytetyö
30
YONT-1001
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
5_SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5
YO00BA42 Opinnäytetyön toteutus 25
YXMON
Monialaiset valinnaiset opinnot
10 - 30
YXMON-1001
Monialaiset valinnaiset opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

10 - 30
4_X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5
4_X992012 Digitalised Working Environment 5
4_X992058 Expertise and Leadership 5
4_X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5
4_X992056 Innovation Knowledge 5
4_X992014 Innovaatio-osaaminen 5
4_X992032 Kehittävä työote 5
4_X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5
4_X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5
4_X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5
4_X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5
4_X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5
4_X992064 Service Design in Practice 5
4_X992060 Strategic Project Knowledge 5
4_X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5
4_X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5
4_X992030 Strateginen projektiosaaminen 5
4_X992042 Vastuullinen organisaatio 5
4_X992008 Working and Studying in International Environment 5
4_X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5