Sosiaaliala, varhaisen tuen asiantuntija (YAMK): SYS23KY
Tunnus: SYS23KY
Koulutuksen kuvaus
Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, ja tutkintonimike on sosionomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa sosiaalialalta sekä antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa pääosin samanlaisen kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Sosionomi (ylempi AMK) on englanniksi Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).
Eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) ja siitä johdetussa kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto sijoittuu tasolle 7 yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia toimia alan moninaisissa toimintaympäristöissä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Tutkinto-ohjelman suoritettuaan opiskelijalla on vahva ja monipuolinen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestelmäosaamisen erikoisasiantuntijuus, perus- ja erityistason palvelujen ja työmenetelmien kehittämiseen tarvittava johtamisosaaminen sekä työmenetelmien ja toimintakulttuurien innovatiivisen kehittämisen osaaminen. Sosiaalialan YAMK-tutkinto-ohjelmasta valmistunut sosiaalialan erikoisasiantuntija osaa vastata sosiaali- ja terveysalan integraation, palvelutuotannon (erityisesti varhainen tuki) ja asiakas- ja verkostolähtöisen toiminnan haasteisiin innovatiivisesti ja kehittävällä ja tieteelliseen tietoon perustuvalla työskentelyotteella.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia tutkivaan ja kehittävään työorientaatioon sosiaalialan käytännön työ- ja muutosprosessien hallinnassa. Tutkinnossa huomioidaan myös kansainvälisyys. Tutkinnon kehittämistyö (opinnäytetyö 30 op) perustuu työelämän ajankohtaisiin kehittämistavoitteisiin tai kehittämistarpeisiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneet työllistyvät monipuolisesti sosiaalialan erilaisiin tehtäviin. Mahdollisia tulevia työpaikkoja ovat esimerkiksi erilaiset julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtävät, järjestötyö, Kela sekä lähialojen erilaiset asiantuntijatehtävät. Ammattinimikkeinä voivat olla esimerkiksi lastensuojelun asiantuntija/kehittäjä, sosiaalijohtaja, varhaiskasvatusjohtaja, sosiaalialan päällikkö, ehkäisevän työn koordinaattori, johtava perheohjaaja, kehittämispäällikkö, erikoissuunnittelija tai projektipäällikkö.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Sosionomin (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yleiset kompetenssit on määritelty kaikissa tutkinto-ohjelmissa EQF:n ja NQF:n tasolle 7
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan, tutkinto-ohjelmassa osaamisen rakentumisen tavoitteet ja ammatillisen identiteetin kehittymisen. Sosionomi (ylempi AMK) –tutkinnon kompetenssit on kuvattu kolmen teeman avulla ja ne muodostavat tutkinnon substanssiosaamisen tiedollisen ja taidollisen perustan.
Sosiaalialan työssä tarvitaan alan kehittämishaasteiden tunnistamista, toimintaympäristön dynamiikkaan ja palvelutuotannon uudistamiseen ja organisointiin liittyvää osaamista sekä innovatiivisia ongelmanratkaisutaitoja. Työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden ja professioiden sisällä ja välillä. Palvelujärjestelmän, rakenteiden ja työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkintona Varhaisen tuen asiantuntija - tutkinto-ohjelma painottaa sosiaalialan työssä varhaisen tuen merkitystä lasten, perheiden, asiakkaan ja/tai heidän läheistensä arjessa ja toimintakyvyn vahvistamisessa. Työn tavoitteena on ennaltaehkäistä ja estää mahdollisten vaikeuksien kasautumista sosiaalipalvelurakenteita ja varhaisen tuen työprosesseja kehittämällä.
Monialaisuus ja monisektorinen työskentely korostuu sosiaalialan työssä. Asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden syventäminen sekä kokemusasiakkuuden hyödyntäminen on yhä tärkeämpää. Tarvitsemme myös yhdyspintatyöskentelyn taitoja.
Menestyminen varhaisen tuen prosessien kehittämistyössä edellyttää palvelu-, substanssi-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Lasten, perheiden ja yleensäkin sosiaalialan asiakkaiden sosiaalisen tuen, osallisuuden, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämisessä tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä sekä kriittisistä tiedon hallintaa ja analysointia. Perhemuotojen moninaistuminen ja maahanmuutto vaatii asiantuntijalta osaamista kohdata eri kulttuureista tulleet sensitiivisesti ja saavutettavasti. Elinikäinen oppiminen, digitaidot ja yrittäjyysosaaminen ovat osa työntekijän urakehitystä.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Opintojaksoista muodostuu opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä tukeva kokonaisuus, jossa huomioidaan opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Sosiaalialan (YAMK) tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Sosionomi (ylempi AMK) -opinnot ovat laajuudeltaan 90 opintopistettä. Päätoimisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee yksilöllisesti erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutuskokonaisuus kestää keskimäärin kaksi vuotta.
Opinnot muodostuvat kaikille pakollisista alakohtaisista ammattiopinnoista (30 op) ja Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista (30 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Valinnaiset opinnot opiskelija voi valita Savonian YAMK-koulutusten monialaisten opintojen tarjonnasta tai muista vastaavan tasoisista opinnoista. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita EQF-tason 7 opintoja. Opetussuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Tutkintoon sisältyvä opinnäytetyö on ammatillinen tutkimustietoon perustuva kehittämistehtävä, joka kytkeytyy opiskelijan henkilökohtaisten valmiuksien, oman työn, työuran tai organisaation kehittämiseen. Opinnäytetyön tekeminen on koko opintojen ajan kestävä prosessi. Opinnäytetyö sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op -opintojakson.
Sosiaalialan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opiskelijan aikaisempaa osaamista ja työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Oppimisessa korostuvat reflektiivisyys ja tiedon sekä osaamisen jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen periaatteet.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu sekä työelämäläheiset oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyö oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio. Opetussuunnitelmassa opinnot ajoittuvat kahden vuoden ajalle.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuman eli opintojaksojen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
- Ammatilliset kompetenssit - Field specific competences SYS23KY.pdf
- Ammattikorkeakoulujen yhteiset osaamistavoitteet 2022.pdf
- Opinnäytetyö_arvointikriteerit_YAMK_2020.pdf
- Savonia Monialaisten YAMK-opintojen arviointikriteerit - Criteria for evaluating multidisciplinary Master's Degree Studies 2022.pdf
- The shared competences of universities of applied sciences and their application.pdf
- Thesis assessment criteria_2020_Master level.pdf
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SYS23KY-1008 |
Koulutusalan ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
SYS23KY-1009 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
4_SYSLA1 | Lasten ja perheiden varhaisen tuen lähtökohdat ja vaikuttavuus | 5 | ||||||||||||||||
4_SYSEO1 | Lapsen etu, lapsen oikeudet ja eettiset lähtökohdat varhaisen tuen työssä | 5 | ||||||||||||||||
4_SYSOL1 | Osallistavat lapsiperhetyön menetelmät ja varhaisen tuen työkäytännöt | 10 | ||||||||||||||||
4_TYK50 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_SYSKJ1 | Varhaisen tuen kehittäminen ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 15 | 35 | 10 | 0 | 15 | 20 | 15 | 5 | 5 | 0 | 15 | 20 | 15 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.