Toiminnalliset ryhmätyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: 4_SSTRO02
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kristiina Kukkonen
- Hannele Tams
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- ohjata ja tukea asiakasryhmiä heidän elämäntilanteissaan ja valita ohjaukseen soveltuvia menetelmiä
- selittää taidelähtöisen toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja merkitykset
- käyttää toiminnallisia taidelähtöisiä ryhmätyömenetelmiä ammatillisessa työssä
- vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- perustella, suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan periaatteille rakentuvan tavoitteellisen ja asiakaslähtöisen yksilö- tai ryhmäohjaustilanteen
Sisältö
- luovat menetelmät itseilmaisuna ja vuorovaikutuksellisena toimintana kasvatuksessa ja psykososiaalisessa kuntouksessa,
- osallisuus
- pienryhmien ohjauksen periaatteet ja -menetelmät,
- ryhmän kehitysvaiheet
- luovien ja taidelähtöisten menetelmien harjoitukset,
- päämäärätietoinen ja suunniteltu toiminta erilaisten asiakkaiden kanssa
- vertaisryhmät ja vertaisryhmätoiminta
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Iisalmen kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marko Salmela
- SOS1virtual Virtuaalinen
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmät 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmät 2 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS23SPSosionomi
Koulutusryhmat
- Pienryhmät 1
- Pienryhmät 2
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia. Opiskelija tekee opintojaksolla toimintakansion, jota voi käyttää myöhemmin harjoitteluissa ja työelämässä.
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio, yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely sekä oman toimintakansion tekeminen.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa toimintakansiossaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty,
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen vertaisarviointi.
Lähitunneilla vertaispalautetta.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (52 h)
• 20 h teoriaa ja ohjausta / Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Itsenäinen työskentely 33 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Kuopion toimipiste
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Salmela
- Ulla Nuutinen
- Sirpa Miettinen
- Johanna Ripatti
- Tuija Pakarinen
- Hannele Tams
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- R1/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
- R2/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS23KMSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
-
SS23KMRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto
Koulutusryhmat
- R1/2
- R2/2
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (39 h)
• 7 h lähiopetusta ja työelämäläheisen tehtävän ohjausta ohjausta/ Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat, näihin liittyvät tehtävät 16 h
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Moodlen ympäristöön perehtyminen ja tehtävät 10 h
PLE: toimintakansio, itsearviointi ja vertaisarviointi 20 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Iisalmen kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Salmela
- Sirpa Miettinen
- Hannele Tams
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- R1/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- R2/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS22SPSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus
Koulutusryhmat
- R1/2
- R2/2
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (50 h)
• 18 h teoriaa / Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Itsenäinen työskentely 35 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf