Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ryhmätyön menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_SSTRO02

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kristiina Kukkonen
  • Hannele Tams

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- ohjata ja tukea asiakasryhmiä heidän elämäntilanteissaan ja valita ohjaukseen soveltuvia menetelmiä
- selittää taidelähtöisen toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja merkitykset
- käyttää toiminnallisia taidelähtöisiä ryhmätyömenetelmiä ammatillisessa työssä
- vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- perustella, suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan periaatteille rakentuvan tavoitteellisen ja asiakaslähtöisen yksilö- tai ryhmäohjaustilanteen

Sisältö

- luovat menetelmät itseilmaisuna ja vuorovaikutuksellisena toimintana kasvatuksessa ja psykososiaalisessa kuntouksessa,
- osallisuus
- pienryhmien ohjauksen periaatteet ja -menetelmät,
- ryhmän kehitysvaiheet
- luovien ja taidelähtöisten menetelmien harjoitukset,
- päämäärätietoinen ja suunniteltu toiminta erilaisten asiakkaiden kanssa
- vertaisryhmät ja vertaisryhmätoiminta

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marko Salmela
  • SOS1virtual Virtuaalinen
  • Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmät 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmät 2 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • SS23SP
    Sosionomi
Koulutusryhmat
  • Pienryhmät 1
  • Pienryhmät 2

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia. Opiskelija tekee opintojaksolla toimintakansion, jota voi käyttää myöhemmin harjoitteluissa ja työelämässä.

Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio, yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely sekä oman toimintakansion tekeminen.

Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa toimintakansiossaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.

Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty,
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen vertaisarviointi.
Lähitunneilla vertaispalautetta.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (52 h)
• 20 h teoriaa ja ohjausta / Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Itsenäinen työskentely 33 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 26.04.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Kuopion toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Salmela
  • Ulla Nuutinen
  • Sirpa Miettinen
  • Johanna Ripatti
  • Tuija Pakarinen
  • Hannele Tams
  • Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
  • R1/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
  • R2/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • SS23KM
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
  • SS23KMR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto
Koulutusryhmat
  • R1/2
  • R2/2

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).

Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (39 h)
• 7 h lähiopetusta ja työelämäläheisen tehtävän ohjausta ohjausta/ Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat, näihin liittyvät tehtävät 16 h
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Moodlen ympäristöön perehtyminen ja tehtävät 10 h
PLE: toimintakansio, itsearviointi ja vertaisarviointi 20 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Salmela
  • Sirpa Miettinen
  • Hannele Tams
  • Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
  • R1/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • R2/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • SS22SP
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus
Koulutusryhmat
  • R1/2
  • R2/2

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).

Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.

Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.

Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (50 h)
• 18 h teoriaa / Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Itsenäinen työskentely 35 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf