Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: YT00BE11
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Pirjo Turunen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää osallisuuden toimintaperiaatteet osaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
- osaa arvioida ja kehittää eri väestöryhmien/kuntalaisten osallisuutta vahvistavaa hyvinvointia ja terveyttä
- osaa hyödyntää osallisuuteen liittyvää tutkimustietoa
- osaa soveltaa, analysoida ja kehittää osallisuutta vahvistavia menetelmiä ja ohjelmia
- ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen
Sisältö
Osallisuus, osallisuutta vahvistavat ohjelmat ja menetelmät ja niiden vaikuttavuuden arviointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ihmisläheinen yhteisöllisyys hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Uudet kansalaisten osallisuuden väylät, mahdollisuudet ja tavat
Arjen osallisuustyö
Sosiaalisen turvallisuuden rakentaminen, eriarvoisuuden, huono-osaisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Alueellinen osallisuustyö ja verkostomainen työskentely
Kulttuurinen hyvinvointi
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Juha Peteri
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Hybridiopetus, oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetukseen valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähipäivät:
pe 14.2 klo 8-16
to 24.4 klo 8-16
to 15.5 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Hybridiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot ja työelämälähtöisyyden huomioiminen.
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.02.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähipäivät:
15-16.2.2024 16 h
25.4.2024 8 h
24.5.2024 8 h
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen (verkkolähipäivä)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Verkko-opetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.