Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: YT00BE11

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pirjo Turunen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- ymmärtää osallisuuden toimintaperiaatteet osaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
- osaa arvioida ja kehittää eri väestöryhmien/kuntalaisten osallisuutta vahvistavaa hyvinvointia ja terveyttä
- osaa hyödyntää osallisuuteen liittyvää tutkimustietoa
- osaa soveltaa, analysoida ja kehittää osallisuutta vahvistavia menetelmiä ja ohjelmia
- ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen

Sisältö

Osallisuus, osallisuutta vahvistavat ohjelmat ja menetelmät ja niiden vaikuttavuuden arviointi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ihmisläheinen yhteisöllisyys hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Uudet kansalaisten osallisuuden väylät, mahdollisuudet ja tavat
Arjen osallisuustyö
Sosiaalisen turvallisuuden rakentaminen, eriarvoisuuden, huono-osaisuuden ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Alueellinen osallisuustyö ja verkostomainen työskentely
Kulttuurinen hyvinvointi

Esitietovaatimukset

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous - YAMK

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirjo Pehkonen
  • Juha Peteri
Opiskelijaryhmät
  • TYKO24SY
    Hyvinvointikoordinaattori (YAMK)

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Hybridiopetus, oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetukseen valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Lähipäivät:
pe 14.2 klo 8-16
to 24.4 klo 8-16
to 15.5 klo 8-16

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.

Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.

Opiskelijan ajankäyttö

Hybridiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot ja työelämälähtöisyyden huomioiminen.

Esitietovaatimukset

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.02.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - YAMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pirjo Pehkonen
  • Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
  • TYKO23SY
    Hyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.

Lähipäivät:
15-16.2.2024 16 h
25.4.2024 8 h
24.5.2024 8 h

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen (verkkolähipäivä)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.

Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.

Opiskelijan ajankäyttö

Verkko-opetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot

Esitietovaatimukset

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.